.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
عطریانفر: میر حسین محافظه کار است

محمد عطریانفر، از اعضای ارشدحزب کارگزاران سازندگی و از فعالان سیاسی اصلاح طلب در مصاحبه ای با هفته نامه آلمانی اشپیگل میر حسین موسوی را محافظه کاری خوانده است که به اصول انقلاب اسلامی اعتقاد دارد. اما در عین حال وی تکنو کرات، عملگرا و حتی در بخش هایی اصلاح طلب نیز هست و در مباحث فرهنگی و سیاست خارجی به رهبر انقلاب نزدیکی و قرابت دارد.

به گزارش شمال نیوز به نقل از تابناک، محمد عطریانفر، در مصاحبه ای با اشپیگل نظرات خود را درباره کاندیداتوری میر حسین موسوی و کناره گیری خاتمی بیان نموده است که مشروح این مصاحبه به شرح زير است:

اشپیگل: میر حسین موسوی نخست وزیر سابق، اکنون وارد مبارزات انتخاباتی شده است. به نظر شما وی به کدام جناح سیاسی تعلق دارد؟

عطریانفر: موسوی محافظه کاری است که به اصول انقلاب اسلامی یعنی استقلال و عدالت خواهی احترام می گذارد. اما محافظه کاری وی به هیچ وجه شبیه رئیس جمهور فعلی، محمود احمدی نژاد نیست. او هنرمند، مدرنیست و مردی از دنیای فرهنگ است. به همین خاطر موسوی بیشتر نماینده تکنوکراتها و عملگرایان است و زمانی که از آزادی و گشایش بیشتر سخن می گوید حتی رگه هایی از اصلاح طلبی در وی دیده می شود.

اشپیگل: ما در سالهای اخیر به ندرت درباره موسوی مطلبی شنیده ایم. چه مساله ای باعث شده که وی دوباره به عرصه سیاست بر گردد؟

عطریانفر: او اخیرا اعلام کرده است اگر سیاست های دولت کنونی ادامه یابد کشور رو به تباهی خواهد رفت. لذا وی برای ممانعت از زوال ایران، انقلاب و نظام وارد عرصه شده است.

اشپیگل: آیا آیت الله خامنه ای از او حمایت خواهد کرد؟ یا آنها با هم رابطه بدی دارند؟

عطریانفر: این موضوع به سی سال گذشته بر می گردد. در آن زمان موضوع بحث بین آیت الله خامنه ای و میر حسین موسوی در مورد چگونگی توزیع اقتدار [توزیع اقتدار به شکل حقوقی نه حقیقی] بین نخست وزیر و رئیس جمهور بود. اما اکنون، پیروزی موسوی در انتخابات، تنش هایی را که ممکن بود با کاندیداتوری خاتمی به وجود آید را پایان داده است. مسلما آیت الله خامنه ای از کاهش تنش ها حمایت می کند. علاوه بر این رهبر انقلاب در موضوعات فرهنگی و سیاست خارجی به میر حسین موسوی نزدیک است.

اشپیگل: چرا خاتمی پس از اعلام کاندیداتوری موسوی انصراف داد؟

عطریانفر: خاتمی بخت زیادی را برای برنده شدن در انتخابات داشت. کناره گیری وی به خاطر ترس از شکست نبود. وی به عنوان سیاستمداری مسئول به خاطر مصلحت کشور کناره گیری کرد. البته خطرات شخصی کاندیداتوری نیز برای وی مشخص بود. مخالفان او می خواستند اعتبار و شهرت وی را از بین ببرند. او حتی نگران زندگی اش هم بود.

اشپیگل: آیا شما نشانه هایی می بینید از اینکه آیت الله خامنه ای بخواهد حمایت خود از رئیس جمهور فعلی را متوقف کند ؟

عطریانفر: رهبري به صورت مستقیم از هیچ کاندیدایی حمایت نمی کند. سه دستیار نزدیک آیت الله خامنه ای هستند که از یک کاندیدا در مقابل دیگران حمایت می کنند. اگر خاتمی می ماند آنان از احمدی نژاد حمایت می کردند، اما آنان با کاندیدایی چون موسوی مشکلی ندارند. من معتقدم برای آیت الله خامنه ای تفاوتی نمی کند که احمدی نژاد دوباره برنده شود یا میر حسین موسوی پیروز انتخابات شود. ایشان از هر دو استقبال می کند.

گفتنی است که عطریانفر چندی پیش اعلام کرده بود که جمع بندی سیاسی برای اجماع حول محور خاتمی شکل گرفته بود ولی با انصراف خاتمی از کاندیداتوری کلیه جمع بندیهای جبهه اصلاحات در این خصوص دچار توقف و ابهام شد. وی همچنین در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشته بود که: "با اتفاقی که در روزهای پایانی سال 87 مبنی بر کناره گیری خاتمی از حضور در عرصه رقابت انتخابات ریاست جمهوری دهم رخ داد اصلاح طلبان پس از سپری شدن تعطیلات نوروز، به طور حتم موضوع انصراف خاتمی از کاندیداتوری و آثار و تبعات سیاسی این تصمیم و همچنین حضور میرحسین و کروبی را مورد بحث و بررسی قرار خواهند داد."


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.103 seconds.